Vstup firmy na burzu a nabídka akcií široké veřejnosti neboli IPO znamená velkou událost. Pro majitele firmy. Pro kupující akcionáře. Pro celý trh.
Zaujala Vás zpráva o novém úpisu akcií?
Zvažujete investici do IPO své oblíbené firmy?
Máte strach, aby Vám neutekla jedinečná příležitost být první?
Následující přehled Vám usnadní rozhodování tak, abyste nebyli zbytečně zklamáni.
Co je IPO
IPO je anglická zkratka pro Initial Public Offering. Uvedení akcií na trh k veřejnému obchodování.
Většina běžných firem k IPO nedospěje, protože nejsou tak úspěšné nebo nepotřebují další kapitál pro svůj růst.
Pro majitele firmy je IPO velká událost, protože konečně někdo ocení jejich dlouhou snahu o vybudování firmy.
Pro potenciální akcionáře je IPO něco jako čerstvé maso pro lva. Přitáhne pozornost a často zkratuje racionální myšlení.
České IPO
V roce 2020 si u nás na burzu přišly pro peníze dvě firmy Česká zbrojovka a Pilulka.cz.
IPO zbrojovky naše patrioty nezaujalo a tak se akcie obchodují kolem 290 Kč místo očekávaných 350 Kč.
IPO Pilulky a příběh o úspěchu v eCommerce zase naopak vzbudilo nebývalý zájem. Akcie Pilulky během několika týdnů vzrostly z nabízených 500 Kč na 600 Kč k 9. 11. 2020.
Plus 20 %. Mínus 20 %. To je jako hodit si korunou.
Před tím než pošlete peníze na svůj investiční účet nebo kývnete nějakému otravovi přes telefon, vezměte v potaz následující faktory.
1. Asymetrie informací
Jedním z argumentů „proti” IPO je nedostatek informací o firmě.
IPO někdy také říkám Interakce Prášila a Osla.
Zatímco majitelé (Prášilové) před vstupem na burzu získají detailní přehled o stavu své společnosti, investoři (Oslové) jím nedisponují.
Na zprávy z médií se nelze plně spoléhat. Nemají komplexní vypovídací hodnotu. Rozumnější je tedy počkat, až je o firmě známo více informací.
Například až firma začne pravidelně zveřejňovat hospodářské výsledky. Pak ji teprve můžeme lépe analyzovat a na základě analýzy se rozhodnout o případné investici.
2. Emoce místo objektivity
Když firma oznámí vstup na burzu, začne se o ní více mluvit v médiích.
Zvlášť u nás se informace o IPO objeví velmi málo, takže vzbudí velkou pozornost a vyvolává řadu emocí.
Pro slizké makléře na telefonu je to příležitost otravovat lidi arogantními telefonáty.
Emoce a přehnaná očekávání mnohdy vedou k tomu, že se cena akcií firmy vyšplhá vysoko. Nesmyslně vysoko.
3. Rozložené riziko
Žijeme v ČR a vše, co se tu děje, dopadá nejen na nás, na naše životy, ale i na naše finance. Ať již pozitivně, nebo negativně.
Zkusme se tedy zamyslet nad investicí v jiné zemi. Abychom naše peníze před případnými negativními vlivy ochránili.
My doporučujeme investovat konkrétně do amerických akcií, především formou ETF (burzovně obchodované fondy).
Pokud se firma dostane do problémů doma, stále Vás mohou zachránit tyto předvídavé investice v zahraničí. Z prostého důvodu – budou se totiž chovat jinak.
4. Příliš malý rybníček
Důležitým faktorem pro investování je i velikost burzy a tím pádem nabídka a poptávka.
Naše česká burza je malá a má nízkou likviditu. Neodpovídá dokonce ani ekonomickému rozložení v zemi – největší firmy v ČR na burze nejsou.
Za posledních 10 let americký akciový trh rostl tempem asi 16%. Český trh rostl tempem pouhá 2%. Mluvíme o situaci po výplatě dividend. Zvažte, zda jsou toto vhodné podmínky pro investici.
5. Další negativní faktory
V ČR je i relativně vyšší politické riziko.
Všichni to sledujeme v přímém přenosu v současné době tzv. lockdownu. Vliv politiky na ekonomickou situaci je opravdu výrazný.
I to je důvod, proč se obecně vyhýbáme investicím na českém trhu. Nejen do IPO.
Když ne do IPO, tak do čeho?
Ve 4dílném tréninku InvestGuru zjistíte, jak se vyhýbáme blýskavým a moderním IPO a investujeme podle lety prověřených principů.